דף הבית >> תופעת ה"פריסייל" במכירת דירה חדשה סיכון או סיכוי? | 14.7.2013
פריסייל-מכירה מוקדמת של דירות
תופעת ה"פריסייל" במכירת דירה חדשהסיכון או סיכוי?
רכישת דירה "על הנייר" כבר מזמן הפכה מקובלת אך תופעת ה"פריסייל" של פרויקט גדול צוברת תאוצה ונשאלת השאלה האם הסיכון שווה את המחיר?
"פריסייל הוא מצב בו חברת בנייה מקימה פרויקט מגורים גדול הכולל כמה מאות יחידות דיור והיא מקצה לשיווק ומכירה מוקדמת מספר דירות מתוך הפרויקט, עד 100 לכל היותר, אשר יימכרו במחיר נמוך מהמחיר שיימכרו יתרת הדירות בפרויקט"
( פריסייל=מכירה מוקדמת המתקיימת בשלבים המוקדמים של הפרוייקט לעיתים עוד הרבה לפני היתרי הבנייה בעוד מכירת דירה "על הנייר" מתקיימת לאחר קבלת היתרי הבנייה או התחלת הבנייה בפועל)
המחיר הנמוך והפריסייל יוצרים באזז שיווקי והתעניינות אדירה בקרב הציבור וכשהוא מצליח היזם מממן כמעט את כל הפרויקט עוד בטרם החל בכלל בבנייה.
מצב של "כל הקודם זוכה" יוצר ביקוש ער והתעניינות שיא והמחיר האטרקטיבי נמוך בד"כ בכדי 10% ממחיר הדירה החדשה בתום ה"פריסייל" מבטיח חיסכון של עד 200 אלף ₪!
לאחר השלמת הפרויקט ואכלוסו מחיר הדירות עולה בד"כ אפילו מעבר למחיר המכירה המלא, ללא הנחת הפריסייל.
סיכון? "ודאי שיש ולכן יש לעיין היטב בחוזה אך הדבר כשלעצמו מהווה הזדמנות קנייה כשמועד המסירה הוא הבעייתי בד"כ. הראשוניות באה כן היטב לידי ביטוי" אומר אטקין
סיכוי? יש ודומה שהיזם המממן את הפרויקט מכספי הפריסייל מרוויח וחוסך בעלויות המימון הגבוהות וגם מייצר באזז שיווקי והנהנים הם הרוכשים הראשונים הנוטלים את הסיכון.
"רק יזמים במתחמים גדולים המשווקים מאות דירות יכולים ליצור פריסייל מוצלח, כזה שיממן את הפרויקט. האחרים, מעתיקים את המודל ומנצלים את האקלים הנדלני הלוהט"
"התופעה תלך ותגבר וייתכן אף ונראה שיתופי פעולה בין קבלנים שונים הפועלים באותם מתחמים או במתחמים סמוכים כדי לייצר באזז ולגייס כספים, דבר שיקטין את עלויות המימון והשיווק של היזמים".